Breng je teksten tot leven met deze intensieve cursus.
De één probeert een subsidie los te weken bij de EU. De ander hoopt de directieleden zover te krijgen dat ze instemmen met een innovatief voorstel. Een derde zoekt de steun van collega’s om verkozen te worden voor de ondernemersraad. Al deze professionals moeten in staat zijn een boodschap overtuigend over te brengen. Soms doen ze dat mondeling, maar vaak ook schriftelijk. In dat geval kunnen ze geen beroep doen op hun charisma, charme of non-verbale beïnvloedingstechnieken. Op schrift moeten ze andere principes toepassen om hun overtuigingskracht onder woorden te brengen.
Als professional kom je regelmatig in situaties terecht dat je iets van anderen gedaan wilt krijgen. Tijdens deze incompanycursus leer je hoe je gelijk krijgt, hoe je een boodschap beeldend onder woorden brengt en hoe je gevoelens van empathie en identificatie opwekt bij de lezer.
De Schriftelijke Storyteller bestaat uit een individueel intakegesprek, vier trainingen en een individueel voortgangsgesprek. De trainingen zijn als volgt opgebouwd.
We beginnen met een schrijfoefening. Dan maken we kennis, introduceren we het programma en gaan we in op de principes die aan de cursus ten grondslag liggen. Daarna bereid je een zakelijke tekst voor van 1.500 tot 3.000 woorden waar je tijdens deze cursus aan werkt. Je analyseert je doelgroep, formuleert de kernboodschap en denkt na over de globale structuur. Ook bedenk je vast welk resultaat je met de tekst wilt bereiken. Je deelt de opbrengst met de rest en verwerkt de feedback in je voorbereiding.
We blikken terug op training 1 in de vorm van een schrijfoefening. Vervolgens bespreken we de kunst van het overtuigen. We introduceren een aantal argumentatiestructuren, gaan in op drogredeneringen en bespreken de theorie achter framing. We bespreken de theorie op een interactieve manier en wisselen de besprekingen af met korte oefeningen. Vervolgens ga je aan de slag met je eigen tekst: je maakt een argumentatieschema, weerlegt argumenten en past waar mogelijk de principes van framing toe. Je deelt de opbrengst met de anderen en verwerkt de feedback.
We beginnen met een schrijfoefening als warming-up. Daarna richten we ons op storytelling als techniek om je lezer te beïnvloeden. We introduceren de verhaalcirkel, gaan in op spanningstechnieken en bespreken manieren om empathie en identificatie op te wekken bij je lezer. Je bedenkt in tweetallen hoe je deze kennis in je tekst kunt verwerken. Daarna ga je aan de slag met de eerste versie: je werkt je argumentatieschema uit en verwerkt storytelling in de tekst. Je deelt de opbrengst met de anderen, noteert de feedback en leest de tekst één keer door voor een eerste redactieronde.
We beginnen met een warming-up. Dan behandelen we de kracht van beeld: we bespreken manieren om je verhaal tot leven te brengen en ervoor te zorgen dat je lezer de tekst voor zich gaat zien. Je leest je tekst kritisch door en brengt wijzigingen aan om het geheel levendiger en beeldender te maken. We bespreken we alle teksten plenair. Op basis daarvan geef je de eindversie van je tekst vorm. Dan maak je een plan om jezelf te blijven ontwikkelen als schrijver in een zakelijke context. Tot slot blikken we terug op de cursus aan de hand van een schrijfoefening.
Resultaten na De Schriftelijke Storyteller:
Deze incompanycursus is ontwikkeld voor professionals die teksten schrijven om klanten, collega’s en leidinggevenden te overtuigen. Werk je in een team? Volg de cursus samen met je collega’s, zodat jullie je kennis gezamenlijk kunnen onderhouden.
Willen jullie deze cursus online volgen? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Heeft jouw team speciale behoeften? Missen jullie een onderwerp of willen jullie maar een deel van de cursus volgen? Wij stellen een speciaal pakket voor jullie samen.
Heb je behoefte aan persoonlijke begeleiding? Dan stellen we in overleg een individueel coachingstraject voor je samen.
De cursusprijs is opgebouwd uit twee delen: (1) vier trainingen van één dagdeel en (2) een individueel begeleidingstraject. De afzonderlijke trainingen kosten € 1250,- en de persoonlijke begeleiding kost in totaal € 1.000,-. De prijzen zijn exclusief btw.
Het cursusmateriaal zit bij de prijs inbegrepen.
1. Vier trainingen van één dagdeel: € 5.000,-
2. Individuele begeleiding: € 1000,-
3. Cursusmateriaal: € 0,-
Totaal: € 6000,- exclusief btw
Voorafgaand aan de cursus versturen we de factuur. Die moet binnen 30 dagen voldaan worden.
Neem contact op voor meer informatie of een op maat gemaakte offerte. Op werkdagen zijn wij tussen 09.00 en 18.00 uur telefonisch bereikbaar. Wij reageren binnen 24 uur op andere vormen van contact.
Een schriftelijke storyteller is in staat de lezer mee te krijgen. Dit houdt in dat hij of zij technieken beheerst om teksten tot leven te brengen, variërend van argumentatieschema’s tot verhaalstructuren en beeldend taalgebruik.
Hieronder lees je drie tips om je overtuigender te schrijven.
Val met de deur in huis. Hoe sneller het de lezer duidelijk wordt wat je punt is, des te makkelijker het is om zich daartoe te verhouden. Het wil niet zeggen dat je lezer het direct met je eens is, maar wel dat hij of zij zich open kan stellen voor je betooglijn. Bovendien plaats je alle informatie die volgt direct in de juiste context.
Een lezer die zich met je kan identificeren is ontvankelijk voor je boodschap. Dat blijkt bijvoorbeeld uit dit onderzoek naar storytelling. Je kunt iemand inspireren door een persoonlijk verhaal te vertellen waarin je obstakels moest overwinnen. Hoe makkelijker diegene zich daarin kan verplaatsen, des te effectiever je verhaal is. Dat effect kun je overigens vergroten door beeldend te schrijven: als je dat goed doet, kun je zelfs een fysieke reactie oproepen bij je lezer.
Schrijven is schrappen. Je kunt een volledig verhaal vertellen, maar dan is de kans groot dat je de lezer kwijtraakt. Het gaat er niet zozeer om wat jij wilt delen, maar waar de lezer voor openstaat. Heb je het gevoel dat je informatie deelt die niet bijdraagt aan de kern van je verhaal? Schrappen.
Wil jij leren hoe je in elke situatie je lezers overtuigt? De bovenstaande tips vormen een mooi begin. Het vergt echter tijd en moeite om jezelf tot schriftelijke storyteller te ontwikkelen. De Groene Pen kan jou en je collega’s hierbij van dienst zijn. Neem telefonisch of per e-mail contact op om te bespreken wat we voor jullie kunnen betekenen. Wij reageren altijd binnen 24 uur.
De Groene Pen bestaat om de schriftelijke taalvaardigheid in Nederland naar een hoger niveau te tillen. Om dat te bereiken helpen we professionals hun zakelijke schrijfvaardigheden te verbeteren. We geven schrijftrainingen, adviseren organisaties over hun taalbeleid en delen kennis over alles wat te maken heeft met schriftelijke taalvaardigheid.